
Dobre praktyki tworzenia profesjonalnego dashboardu w Power BI
Power BI zyskał wielu zwolenników przekonując ich do siebie ogromnymi możliwościami prezentacji i wizualizacji danych w atrakcyjny sposób. Niewątpliwym atutem programu jest jego intuicyjność a więc bariera wejścia jest zawieszona stosunkowo nisko. Jeżeli dodamy do tego potężne możliwości analityczne programu z pełną stanowczością można stwierdzić, że stanowi kompleksowe rozwiązanie dla biznesu. Dodatkowo – Microsoft wymusił w pewien sposób przejście na to narzędzie, uniemożliwiając wykorzystanie chociażby Power View w Excel czy też nieszczególnie przykładając się do rozwoju Power Pivot (niestety ☹).
Ale gdyby zastanowić się głębiej to taka prosta sprawa jak wizualizacja danych może okazać się dość skomplikowana. Zaprojektowanie dashboardu a zaprojektowanie dobrego dashboardu to dwie zupełnie różne bajki. Gdy zaprezentujemy dane w niewłaściwy sposób będą one nieczytelne i niezrozumiałe, a w konsekwencji mogą zostać źle zinterpretowane.
Omówimy sobie dobre praktyki tworzenia raportów ale zanim to zrobimy to zacznijmy od uświadomienia sobie tych złych aby ich unikać i na początku wyeliminować.
Częstymi błędami występującymi na raportach jest używanie nieodpowiednich typów wizualizacji. Pamiętaj, że prostota i czytelność jest ważniejsza od „przesadnej kreatywności”. Mówiąc obrazowo wykresy kolumnowe i liniowe są bardziej zrozumiałe niż wykresy kołowe czy bąbelkowe. Skup się na funkcjonalności raportu przede wszystkim bo jak tego zabraknie to piękne kolorowe wykresy nie będą żadną wartością dla odbiorcy.
Poniżej dwa wykresy prezentujące te same dane czyli osiągnięte zyski w każdym tygodniu roku.
Na wykresie kołowym obserwujemy wielki chaos i czytelność jest zerowa, natomiast używając prostego wykresu liniowego możemy zaobserwować trendy czy najwyższą wartość.

Kolejnym przykładem będzie zaprezentowanie danych na kartach w Power BI.
Poniżej dane prezentujące osiągnięte zyski oraz KPI porównujący sprzedaż produktów w kolorze czerwonym w stosunku do koloru czarnego. Na pierwszej wizualizacji brak sterowania wizualnego kolorami czy ikonami i znów widoczny efekt nienajlepszego wykorzystania możliwości Power BI jako narzędzia do wizualizacji co powoduje zmniejszenie atrakcyjności i czytelności raportu.


Kolejnym ważnym elementem, którego nigdy nie pomijaj to budowa raportu interaktywnego i spójnego kolorystycznie. Zastosowanie ikon, dynamicznych tytułów czy stosowanie kolorów w logiczny sposób (np. zielony = wzrost, czerwony = spadek) pozwoli łatwiej interpretować raport.
Poniżej identyczna grafika z zamienionymi kolorami. Naturalnym odbiorem człowieka w raportach kolor czerwony symbolizuję negatywne elementy, natomiast zielony czy niebieski te pozytywne. Spójrz, że zastosowanie kolorów w odwrotny sposób wprowadza wiele zamieszania a w konsekwencji prowadzi do błędnych analiz i decyzji.


Przejdźmy zatem do poznania dobrych praktyk tworzenia dashboardu. Pierwszym elementem nad którym warto się zastanowić to jaki raport musimy utworzyć i dla kogo. Czy ma służyć do monitorowania KPI, analizy trendów czy wspomagania decyzji?
Dowiedz się, kto będzie korzystał z raportu (menedżerowie, analitycy itp.) i jakie są ich priorytety. Być może odbiorca wcale nie oczekuje pięknych kolorowych wykresów tylko danych w formie tabelarycznej.
Gdy już mamy informacje jakie są oczekiwania, możemy przystąpić do realizacji naszego projektu. I tu znów nie zacznijmy od potencjalnych błędów. Projekt dobrego dashboardu powinien posiadać odpowiedni układ, hierarchię wizualne i sekcję. Staraj się tworzyć raport tak żeby opowiadał historię (z jednego elementu wynika kolejny). Czasami nazywa się to Digital Storytelling. Organizując dashboard lub serię wizualizacji, pamiętaj, że kolejność i rozmiar każdej wizualizacji ma znaczenie. Kluczowe wizualizacje powinny być umieszczone na większych kafelkach i scentralizowane.
Poniżej przykładowy dashboard ( ciekawostka wygenerowany za pomocą Copilot). Na pierwszy rzut oka wydaje się atrakcyjny ale po trochę dłuższym zastanowieniu czy jest on czytelny i czy zawiera najważniejsze informację? Czy po dłuższym zastanowieniu jednak stwierdzimy, że nie jest on funkcjonalny? Z pewnością jest napakowany informacjami i ciekawymi formami ich prezentacji ale na końcu ma on posłużyć do analizy i interpretacji danych – a tego kryterium akurat nie spełnia poprzez swoją budowę i liczbę informacji. Czy od samego patrzenia na ten dashboard nie odczuwasz lekkiego przytłoczenia informacjami?

Aby uniknąć takich „przeładowanych” informacjami zaplanuj strukturę raportu aby miała logiczny sens dla użytkownika oraz stosuj filtry Drill-through do badania szczegółów raportu zamiast umieścić wszystko na jednym ekranie.
Poniżej przykład struktury raportu.
Zwróć uwagę, że w pierwszej kolejności możemy przefiltrować dane, a następnie je analizujemy w logicznych sekcjach. Kolorystyka oraz wielkość pojedynczych kafelków na raporcie jest spójna. Gdy potrzebujemy badać raport bardziej szczegółowo stosujemy etykiety lub filtry.

Zastosuj na raporcie niestandardowe etykiety w celu pokazania dodatkowych informacji bez przełączenia się w inne miejsce raportu. W dalszej części artykułu dowiesz się jak taką niestandardową etykietę utworzyć.
Poniżej przykład niestandardowej etykiety prezentującej wyniki sprzedażowe klientów z miasta Sttutgart.

Układ raportu warto zaprojektować w taki sposób jakbyś czytał książkę – czyli od lewej do prawej i od góry do dołu. Taki jest naturalny ruch wzroku człowieka i w taki sposób chcemy czytać i analizować raporty.
Właściwa hierarchia wizualna pozwoli umieścić najważniejsze elementy (np. KPI, główne wykresy) w wyróżniających się miejscach. Jeżeli z tych wykresów wynika coś bardziej szczegółowego pokaż te dane z prawej strony lub poniżej. Bardzo dobrym pomysłem jest zastosowanie filtru drill-through do badania szczegółowości raportu.
Warto także zadbać o logiczne sekcje (np. sprzedaż, wydajność, trendy). Dobrym pomysłem jest także utworzenie po lewej stronie raportu panelu z filtrami aby użytkownik mógł wybrać interesujące go dane. Często stosowaną funkcjonalnością w Power BI Desktop do tego są zakładki (Bookmarks) aby użytkownicy mogli przełączać się między różnymi widokami raportu, a w tym przypadku ukrywać lub pokazywać panel filtrów.
Kolejnym ważnym elementem jest ograniczenie wizualizacji do niezbędnych. Zbyt wiele wizualizacji utrudnia skupienie. Staraj się używać maksymalnie 6-8 elementów na jednym dashboardzie. Minimalizm jest bardziej pożądany w raportach niż „napakowanie” go zbędnymi elementami, które nie wnoszą żadnej wartości. Wróć pamięcią do poprzedniego raportu, który zaproponował Copilot.
Jak wspomniałem na początku artykułu wybieraj odpowiednie typy wizualizacji do swoich danych, które prezentujesz. Wykresy liniowe świetnie prezentują trendy, słupkowe użyj do porównania wartości, kaskadowe wykresy znakomicie zobrazują dynamiki wzrostów i spadków, natomiast dane geograficzne można wizualizować na mapach. Uważaj z wykresami kołowymi ponieważ gdy jest dużo danych są one nieczytelne. Ludzkie oko nie potrafi porównać tych malutkich wycinków na wykresie kołowym.
Zadbaj o estetykę i spójność używając jednolitych kolorów, czcionek i konsekwentnego formatowania
Poniżej dwa schematy dashboardu. Pierwszy przygotowany prawidłowo – czyli logiczne ułożenie elementów, jednolite kolory i właściwie dobrane typy wizualizacji do prezentowanych danych, natomiast w drugim troszkę chaosu. Zgodzisz się ze mną, że drugi raport nie jest atrakcyjny i nawet nie zachęca do analizy danych? A przecież prezentuje te same dane. Brak tam zastosowania właściwego ułożenia elementów, tytuły są statyczne nie informujące czego dotyczą dane czy nie najlepiej wybrane typy wizualizacji do danych.
Wszystko to wpływa na odbiór końcowy, który zależy także od efektu wizualnego. Nawet jeżeli dane, które prezentujemy są na wysokim poziomie skomplikowania nie zachęcają do analizy.


Gdy już nasz raport strukturalnie wygląda dobrze to dodajmy mu trochę fajerwerków. W końcu ma być atrakcyjny dla odbiorcy i „owiać dobrą sławą” jego twórcę😊
W tym celu zapewnij odpowiednią interaktywność i funkcjonalność.
- Zacznij do dodania slicerów i filtrów umożliwiając użytkownikom interakcję z danymi.
- Użyj zakładek, aby użytkownicy mogli przełączać się między różnymi widokami raportu.
- Pozwól użytkownikom przechodzić do szczegółowych danych na podstawie wybranych wartości. Idealnym kandydatem do tego będzie funkcjonalność Drill-through.
Poniżej przykład w jaki sposób zastosować ten rodzaj filtru na raporcie.
Na raporcie szczegółowym (który będzie prezentował wybrane dane przeciągnij w zaznaczone miejsce odpowiednią kolumnę lub kolumny względem, których chcesz drążyć dane na raporcie. Przykład prezentuje zastosowanie filtru na kolumnie Kraj.

- Utwórz niestandardowe etykiety (Tooltops) aby dodać podpowiedzi , które pokazują dodatkowe informacje po wskazaniu kursorem.

Poniżej przykład w jaki sposób utworzyć niestandardową etykietę i zastosować na wykresie.
Na nowej stronie raportu wybierz „Etykietę narzędzia” w ustawieniach kanwy. Następnie zaprojektuj własną etykietę, która będzie się wyświetlała jako Tooltip dla innych wizualizacji.

Kolejnym krokiem będzie ustawienie utworzonej etykietki jako niestandardowej etykiety np. na wykresie, tabeli czy mapie jak poniżej.

- Dodaj kontekst wizualizacją używając dynamicznych tytułów. Bardzo pomocne będą miary DAX. Jeśli dane wymagają dodatkowego wyjaśnienia, dodaj notatki lub wyróżnienia. Upewnij się, że liczby mają odpowiednie formatowanie (np. miliony, procenty) i są łatwe do odczytania.
Podsumowując wszystkie te aspekty profesjonalny dashboard w Power BI łączy przejrzystość, funkcjonalność i estetykę. Projektuj z myślą o odbiorcach, dbaj o jakość danych. Dobrym pomysłem będzie poproszenie potencjalnych użytkowników o przetestowanie dashboardu i zgłoszenie uwag. My jak twórcy raportów nie zawsze wszystko zauważymy bo wydaje nam się, ze pewne rzeczy są oczywiste ale nie zawsze tak będzie dla odbiorcy.
Przed opublikowaniem nie zapomnij sprawdzić jak dashboard wygląda i działa na komputerze ale też na tablecie i telefonie jeżeli planujesz używać go urządzeniach mobilnych.
Analizując powyższe punkty widać, że zaprojektowanie funkcjonalnego raportu wcale nie musi takie proste i oczywiste jakby mogło się to wydawać na początku.
Dzięki tym praktykom Twoje dashboardy będą nie tylko piękne, ale przede wszystkim użyteczne.