Co to jest ten UX?

UX
Blog
E-commerce

UX może brzmieć jak pojęcie z przyszłości, a tak naprawdę dotyczy nas wszystkich, w każdym aspekcie życia codziennego. UX to skrót od wyrażenia User Experience, a tłumacząc z angielskiego –  doświadczenie użytkownika. Rozszerzając to pojęcie można powiedzieć, że UX obejmuje wszystkie doświadczenia, z którymi spotykamy się podczas korzystania z usługi lub produktu. Osobom zajmującym się właśnie User Experience zależy na tym, aby codzienne użytkowanie produktów było jak najprostsze i intuicyjne oraz dostarczało nam satysfakcji. Weźmy na przykład aplikację banku, z której korzystamy na co dzień do sprawdzania stanu konta czy wykonywania przelewów. Zazwyczaj wykonujemy te czynności automatycznie o ile twórcy aplikacji zadbali o to, byśmy mogli korzystać z niej intuicyjnie. Właśnie na tym polegają dobre praktyki User Experience.

Kto zajmuje się User Experience?

Zapewne zastanawiacie się, kto jest odpowiedzialny za to całe zamieszanie. Tutaj należy wskazać dwa najważniejsze stanowiska, z którymi najczęściej możemy się spotkać w odniesieniu do User Experience.

 

UX Designer — w skrócie można powiedzieć, że jest to trochę taki grafik. To osoba projektująca wygląd i działanie aplikacji czy strony internetowej.

 

UX Researcher — ta osoba rozmawia z użytkownikami i sprawdza czy stworzone rozwiązania są dla nich użyteczne. Jeśli użytkownicy zgłaszają trudności w użytkowaniu danej aplikacji, wtedy UX Researcher proponuje zmiany, aby aplikacja była dla nich bardziej przyjazna.

 

Obie role są potrzebne i ich praca uzupełnia się w procesie tworzenia aplikacji czy stron internetowym.

Dlaczego User Experience jest tak potrzebny?

Na User Experience  do klienta należy spojrzeć szerzej, wychodząc również ze świata online. Nawet wizyta w sklepie spożywczym składa się z wielu elementów wpływających na doświadczenie użytkownika. Mogą to być takie elementy jak jakość obsługi, opisy towarów, formy płatności czy porządek w sklepie. Jak widać tych elementów jest bardzo dużo i nie zawsze zdajemy sobie sprawę z ich istnienia oraz wagi. Zrozumienie postaw klientów, rozmowa z nimi może dostarczyć nam nieocenionej wiedzy, która pozwoli na projektowanie jeszcze lepszych usług i produktów.

Jak zbudować podejście User Experience w firmie?

Mogłoby się wydawać, że większość firm stosuje już podejście klientocentryczne (skupione wokół klienta), ale czy faktycznie tak jest? Wiele firm próbuje rozumieć swoich klientów, ale nie zawsze jest to efektywne. By poprawnie stosować User Experience w firmie należy nauczyć się korzystania z narzędzi do tego stworzonych, jak na przykład heurystki Nielsena czy mapowanie podróży klienta. Z pomocą może przyjść międzynarodowe certyfikowane szkolenie UX-PM.

Zapraszamy na szkolenia UX-PM:
  • ADOPTING UX

    User Experience (UX) jest jednym z najbardziej innowacyjnych obszarów biznesu w ostatnich latach. Firmy stosujące, w swojej pracy ...
    Dowiedz się więcej
  • BootCamp UX Upgrade

    Po bootcampie możesz dołączyć do bazy freelancerów Talents Ocean, uzyskać możliwość udziału w rekrutacjach prowadzonych przez nasz...
    Dowiedz się więcej
  • EXECUTING UX

    User Experience (UX) jest jednym z najbardziej innowacyjnych obszarów biznesu w ostatnich latach. Firmy stosujące, w swojej pracy ...
    Dowiedz się więcej
  • LEADING UX

    User Experience (UX) jest jednym z najbardziej innowacyjnych obszarów biznesu w ostatnich latach. Firmy stosujące, w swojej pracy ...
    Dowiedz się więcej

Podobne artykuły

Wszystkie artykuły